Szkolenia medyczne
Obserwacje poczynione podczas wyjazdu rekonesansowego pokazały, że kluczowym elementem każdej mądrej pomocy jest edukacja. Z racji naszego wykształcenia postanowiliśmy się skupić na zagadnieniach medycznych i prozdrowotnych. Deficyt tego rodzaju wiedzy jest bardzo powszechny, a jej uzupełnianie odnosi niewątpliwie pozytywny wpływ na przyszłość młodzieży, będącej u progu dorosłości.
Do prowadzenia zajęć wybraliśmy 2 szkoły leżące w dzielnicy Boudha w Kathmandu: Srongtsen Bhrikuti Boarding High School – w której Karol prowadził już zajęcia w 2015 roku, oraz Shree Mangal Dvip Boarding School. Nie są to zwykłe szkoły, lecz instytucje, które dla każdego ze swoich podopiecznych poszukują zagranicznego sponsora opłacającego edukację. Taki sponsor pokrywa także koszty wyżywienia, mieszkania, ubrań i pomocy naukowych. Dzięki temu, w tych szkołach mogą się uczyć dzieci z bardzo odległych górskich regionów, a poziom przekazywanej wiedzy nieporównywalnie przewyższa szkoły rządowe.
Szkolenia trwały pięć tygodni i obejmowały tematy takie jak: pierwsza pomoc, podstawowe zabiegi resuscytacyjne, HIV/AIDS, budowa i funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego, fizjologia cyklu miesiączkowego, metody planowania rodziny, higiena rąk i jamy ustnej. Łącznie wzięło w nich udział 650 uczniów.
Przygotowaliśmy szereg pomocy naukowych. Mieliśmy do dyspozycji prezentacje multimedialne fantom do ćwiczenia resuscytacji krążeniowo-oddechowej, plansze poglądowe, filmy edukacyjne, przykładowe materiały używane przy udzielaniu pierwszej pomocy, model do nauki prawidłowego mycia zębów a także pluszowe zabawki imitujące bakterie oraz farbki do malowania skóry w celu nauki higieny rąk najmłodszych uczniów.
Wcielenie się w rolę nauczycieli było dla nas prawdziwym wyzwaniem. Na szczęście nasi uczniowie świetnie mówili po angielsku, a ich zainteresowanie zarówno tematami, jak nami samymi, niezmiernie motywowały nas do pracy. Każdy dzień spędzony z nimi wspominamy z ogromną przyjemnością.
Ostatniego dnia w obu szkołach został przeprowadzony konkurs, polegający na odgrywaniu scenek pokazujących prawidłowe postępowanie w różnych sytuacjach związanych z omawianymi tematami. W konkursie wzięło udział po 15 uczniów z każdej szkoły, a w nagrodę otrzymali oni podręczne apteczki. Dodatkowo każda ze szkół otrzymała jeden używany komputer – laptop.
Podsumowanie prowadzonych szkoleń | |||||
Temat | Forma zajęć | Czas trwania zajęć | Grupa wiekowa | Liczba uczniów | |
Srongtsen Bhrikuti Boarding High School | Shree Mangal Dvip Boarding School | ||||
Pierwsza pomoc | Teoria + praktyka | 60 minut | IV-X klasa | 128 | 176 |
Podstawowe zabiegi resuscytacyjne | Teoria + praktyka | 120 minut | VI-X klasa | 225 | 135 |
HIV/AIDS | Teoria | 90 minut | VII-X klasa | 64 | 56 |
Zdrowie reprodukcyjne, budowa i funkcjonowanie żeńskiego układu rozrodczego, fizjologia cyklu miesiączkowego, metody planowania rodziny | Teoria | 120 minut | VII-X klasa, dziewczyny | 85 | 85 |
Higiena rąk i zębów | Teoria + praktyka | 45 minut | przedszkole | 50 | 40 |
Polska i Europa | Teoria | 45 minut | III-VI klasa | 169 | 130 |